Årgang 25. Uke 19, torsdag 9. mai 2024/2567

Arkiv 2003

Her har vi samlet en del av det som var publisert i 2003.

28. oktober 2003
27. oktober 2003

2003 Hvorfor thailand?

For bare noen dager siden fikk jeg besøk av en gammel venn, en skandinav som har bodd her i mange, mange år. Det er rart med det når du sitter slik og sludrer, det ene temaet etter det andre dukker opp, og plutselig satt vi og filosoferte over hvorfor så mange skandinaver valgte å bosette seg i Thailand.

Les mer…

2003 Spis her og bli rik!
The Viking

Ja, du ser riktig, Thaien kan dette med markedsføring!

På vei fra Bangkok til Pattaya ligger det en liten restaurant som har gått sine egne veier når det gjelder å markedsføre seg. På det store reklameskiltet står det ganske enkelt, «spis her og bli rik», og vi var selvfølgelig nødt til å stoppe for å ta en liten matbit. De hadde fullt hus og jeg tok en liten prat med innehaveren som selvfølgelig fortalt at det var sant, men det var ikke sikkert at det virket første gangen man spiste der, så om man ville være sikker skulle man helst komme jevnelig å spise spesielle retter, som da selvfølgelig var de dyreste på menyen.

Han fortalte også at det var nesten fullt 24 timer, så det var tydelig at markedsføringen virket. Om noen har blitt rike er en annen sak, jeg har ikke blitt det ennå, men så har jeg bare spist der en gang, så man får stikke innom på veien neste gang man kommer fra Bangkok.

Kanskje noe for reklamebyråene i Norge, det er tydelig at de har mye å lære fra Thailand. Tenk på hvor mye kjedelig reklame som du ser i Norge. De tar seg selv alt for høytidlig. Tenk å se en annonse fra Aftenposten som lyder: Skal du på hytta, ikke glem Aftenposten, egner seg ypperlig på utedassen, kan leses og brukes! Det kunne bringe litt humor inn i reklamen. Jeg leser selv Aftenposten hver dag, men på Internett, så jeg har et lite handikap der.
Thailand, september 2003

The Viking
Hotel Norge i Soi Yamato fra 8. september 2003.

2003 Ny røykelov!

Den 8. november 2002 kom den nye røykeloven i Thailand som gjør at det er forbudt å røyke i alle lokaler som serverer mat bl.a., og har aircondition. Det er 2000,- Baht i mulkt for den som røyker, dvs. ca. 350,- kroner. Men, det er 20 000,- Baht i mulkt for restauranten dvs. ca. 3500,- kroner. Så det kan bli dyrt å bryte loven, spesielt for restauranteieren.

The Viking

2003 SAS reduserer sine flygninger fra København til Bangkok!

SAS vil fra 23. mai redusere antall flyavganger mellom København og Bangkok til fire avganger i uken inntil 9. August. Flyavganger fra Bangkok til København vil under denne tiden gå fra Bangkok:

Dag Check-in
Mandag søndags natt
Tirsdag mandags natt
Torsdag onsdags natt
Lørdag fredags natt

Det er blitt nødvendig av økonomiske hensyn sier Axel Blom, general Manager for Thailand & Indokina.

Kilde: Thai-Norwegian Chamber of Commerce

The Viking

2003 Pompoi Bar er nedlagt! Men vi husker historien om fuglen Fønix!

Pompoi Bar er nedlagt og det kom vel ikke som noen overraskelse på noen som hadde besøkt den i det siste. Av 12 barer på hele område Fight & Fun, var det kun Arve som greide å holde ut. Den ene etter den andre av barene måtte legge ned. Som Arve sa, så lenge jeg ikke taper penger så får vi holde ut, men da managmentet sluttet å betale strøm t til område måtte selv han bite i gresset. Hva gjør vi så tenkte Arve, her har vi fullt utstyr til bar som vi må prøve og utnytte på en eller annen måte, og der er Arve som en Samurai bryter, planter begge føttene i bakken og står på, han har jo pondusen til det.

Han hadde lenge gått og tenkt på parkeringsplassen bak Best Friend Bar, så det var bare og gå inn i harde forhandlinger med Admiralen eieren av plassen å høre om det var mulig å bygge en Pub der.

POMPOI BAR HAR OPPSTÅTT; MEN UNDER NAVNET BEST FRIEND PUB. Han fikk ja, så da var det bare å gå i gang med å bygge. Vi nærmet oss jul, så han var spendt på om det var mulig å få Pub’en opp føre jul og raskere har vel ikke en bygning blitt bygd i Pattaya. Den ble påbegynt 1/12 og sto ferdig allerede 20/12 noe som må være ny rekord.

Så var det bare å begynne å handle inn, her skulle det bli storskjerm for fotballen, gode stoler og selvfølgelig air-con så man kunne få kjølt seg ned litt, etter en liten spasertur på beachen hvor man har tittet på severdighetene som vi sier. Så var det bare å ordne transport fra den gamle Pompoi Bar for kjølerer etc. noe som heller ikke var noe problem, så det ble som fuglen Fønix, der sto den nye Pompoi Bar Best Friend Pub bak Best Friend Bar, ferdig med lekker innredning, storskjerm for fotball fans og kjølig og behaglig. Arve forteller også at her skal det ikke bli noe Tekno musikk som spilles så høyt at man må ha hørselvern, men god gammaldags Rock and Roll som man kanskje inne i mellom kan ta en svingom etter. Arve ønsker alle gamle og nye gjester velkommen, så skulle det bli litt for varmt i baren er det bare å gå inn i pub’en. Jo, dette er et sted vi kan tenke oss og tilbringe kvelden med en liten Cognac. Vi ønsker Arve lykke til.

2003 Reisebrev fra norsk husmorferie i Pattaya

Etter å ha vært i Pattaya før, bestemte jeg meg for å reise tilbake, for å gjøre unna julehandelen samt å lese til eksamen, (historie)

Valget av landet var enkelt.
Kombinasjonen av sol, varme og billige varer.

De første dagene brukte jeg til lesing, bading og handling. Ryggsekken var full allerede etter 4 dager. Kveldene tilbrakte jeg på hotellet med å lese. Dette for å kompensere den dårlige samvittigheten for mann og barn hjemme i kulda.

Etter en uke trengte jeg en utflukt. Ble hentet kl. 9 om morgenen og kjørt med taxi til stranden. Der ventet det 50 indere som skulle på samme tur. Etter å ha blitt stuet sammen i en lang båt, ble vi fraktet ut til en rustholk av en båt. Det tok sin tid for å få alle om bord. Bestemødre, tanter, onkler og spedbarn i barnevogner. Båten stoppet på veien inn til øya, for at noen av disse skulle få henge bakom båten i fallskjerm.

Turen inn tok 2,5 time, noe som skulle tatt 45 minutter. Når vi kom fram, begynte det å pøsregne, lyn og torden de neste 2,5 time. Der satt jeg, eneste ”hvite” i et skur. Livet var topp!

Turen tilbake gikk greit, men ble litt snurt da det bare hadde regnet en time inne i Pattaya. Måtte avslutte dagen med hud pleie og massasje.

Dagene gikk altfor fort. God mat, drikke, sol og varme er ikke vi nordboere bortskjemt med.

Reiser nå hjem til snø, kuldegrader, julepynting, peis kos og gløgg.

Været har hvert fantastisk, julehandelen unnagjort, lest masse til eksamen. Alt i alt, turen alene dame i Pattaya er å anbefale.

Neste gang tar jeg med meg mannen, slik at han forstår hvorfor jeg vil tilbake neste november.
Masse jule og nyttårshilsen fra Aina (Stavanger)

Fra The Viking Magasinet #1 2003

2003 Ny norsk Rock Pub i Soi 1
The Viking
Geir Bakken og Lam Morrison i 2003.

Det svingte i Soi 1, i Nord Pattaya, da Geir Bakken og Lam Morrison hadde Grand Opening på den nye Puben. De fleste som har hvert i Pattaya kjenner jo Lam, som er en av Thailands fremste Rock & Roll artister, og kanskje Thailands beste på gitar. Så vil du virkelig høre LIVE musikk, stikk innom Puben for en øl eller to og la det svinge.

Geir Bakken & Lam Morrison ønsker deg velkommen.

2003 Mer Ballonger!!!
The Viking

Ja vi bli alle eldre, den 14/12-02 - var det Erik på Scandinavia sin tur til å runde 40 år. Eller var det den 15/12? Det går helt rundt for en stakkars redaktør, så jeg får håpe at du tilgir meg, det ble for mye Cognac. Jeg vet i hvert fall at det var i Desember du ble 400, nei der var jeg igjen, 40 mener jeg! I hvert fall ser vi Erik med familie stolt poserer for fotografen.

Han ser da ung ut til å være en så gammel mann!!!
Som de fleste vet i 1987 åpnet han Scandinavia Beer Bar, som raskt ble et samlingspunkt for nordmenn i Pattaya, og i 1996 ble restaurantdelen åpnet. Det er vel ikke en Nordmann som har kommet til Pattaya, som ikke har hvert innom Erik, for en øl, eller spist gris på lørdagene.

Det har jo blitt en tradisjon i Pattaya, dette med grisen hos Erik på lørdagene for nordmenn, og det er jo ikke bare hel-stekt gris, men et buffet bord som bugner av norsk mat.

The Viking gratulerer med dagen!!!